Start Submission Become a Reviewer

Reading: Manuel Puig’s El beso de la mujer araña (1976): “Gender Performativity”, “Recognition” and t...

Download

A- A+
Alt. Display

Research Article

Manuel Puig’s El beso de la mujer araña (1976): “Gender Performativity”, “Recognition” and the Performative Nature of Dialogue

Author:

Maria Lydia Polotto

University College Dublin, IE
About Maria Lydia
Bachelor in Spanish Language and Literature (Argentinian Catholic University), Masters' Degree in Literary Research (Universidad Complutense de Madrid), PhD in Philosophy (University College Dublin)
X close

Abstract

This article provides new readings of Manuel Puig’s novel El beso de la mujer araña (1976) based on gender theories. Judith Butler’s concepts of recognition and gender performativity help us demonstrate how Molina’s performance of the “spider woman” allows him to be recognized as a valid interlocutor by his cellmate, Valentín. Through this communicative interaction, a process of self-transformation occurs in Valentín, and he is able to abandon his sexual misconceptions and the heteronormative standards with which he was raised.

 

Este artículo ofrece nuevas lecturas de la novela de Manuel Puig El beso de la mujer araña (1976) basadas en teorías de género. Los conceptos de reconocimiento y performatividad de género de Judith Butler nos ayudan a demostrar cómo la actuación de Molina de la “mujer araña” le permite ser reconocido como un interlocutor válido por su compañero de celda, Valentín. A través de esta interacción comunicativa, se produce un proceso de autotransformación en Valentín, quien es capaz de dejar atrás sus conceptos sexuales erróneos y los estándares heteronormativos con los que se crió.

How to Cite: Polotto, M.L., 2022. Manuel Puig’s El beso de la mujer araña (1976): “Gender Performativity”, “Recognition” and the Performative Nature of Dialogue. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 6(1), pp.15–33.
Published on 28 Jun 2022.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus