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Reading: Roser Bru, Latin American Art, and the University

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Research Article

Roser Bru, Latin American Art, and the University

Authors:

Regina A. Root ,

William & Mary, US
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Haley R. Conde

William & Mary, US
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Abstract

Understanding the power of art to shape and guide debates on diversity, inclusion, and belonging at the university, this article takes as its point of departure a donation that centers critically acclaimed artist Roser Bru within a larger community conversation and educational endeavor. With an aim to speak to representation and democratic values, the authors analyze the overlapping thoughts and disconnects of three select stakeholders who have wrestled with what to hang on the university walls: a Donor, a Curator, and an Artist in Residence. Those interviewed represent distinct vantage points, each from a different constituency within and outside the university. This article unpacks an unexpected intellectual conundrum: At the University analyzed, current stakeholders guiding museum collections and selecting art for display on the walls seemed to challenge the representation of historically marginalized groups. Further, a generalized lack of understanding of matters beyond the borders of the United States makes it all the more challenging to speak to Roser Bru’s paintings. Art can begin a conversation about belonging and human rights.  These preliminary research findings suggest that a process engaging human subjects and their connections to cultural history can bring about reflection. This article ends with self-assessments by each of the authors, recognizing the unfinished nature of this work as part of a larger engagement on one’s own campus and across universities.

 

Al reconocer el poder del arte para formar y guiar debates sobre la diversidad, inclusión y pertenencia en la universidad, este artículo toma como punto de partida una donación que focaliza a la críticamente aclamada artista Roser Bru dentro de una conversación comunitaria más amplia y un esfuerzo educativo. Con el objetivo de hablar de la representación y los valores democráticos, las autoras analizan los pensamientos superpuestos y las desconexiones de tres figuras selectas interesadas que han luchado con la cuestión de qué poner en las paredes: un donante, un curador y un artista en residencia. Los entrevistados representan puntos de vista distintos, siendo cada uno de un sector distinto dentro y fuera de la universidad. Este artículo revela un enigma intelectual inesperado: ¿Cómo se puede hacer un reclamo artístico de subrepresentación si la diversidad y la inclusión están en un proceso de construcción? En la Universidad analizada, las figuras interesadas actuales que guían las colecciones de los museos y la selección del arte en las paredes parecían cuestionar la representación de los grupos históricamente marginados. Además, una falta generalizada de comprensión de los asuntos más allá de las fronteras de los Estados Unidos hace todavía más difícil responder a las pinturas de Roser Bru. El arte puede provocar una conversación sobre la pertenencia y los derechos humanos. Los hallazgos preliminares de nuestra investigación sugieren que un proceso que plantee ante los sujetos humanos sus relaciones con la historia cultural puede invitar a la reflexión. Este artículo termina con autoevaluaciones de cada una de las autoras que reconocen la naturaleza inacabada de este trabajo como parte de un compromiso más amplio en su propio recinto y en todas las universidades.

 

How to Cite: Root, R.A. and Conde, H.R., 2021. Roser Bru, Latin American Art, and the University. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 5(2), pp.60–81. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.357
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Published on 16 Dec 2021.
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