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Scholarly Article

Empathetic and Affective Circuits in Marcela Zamora Chamorro’s María en tierra de nadie and Tin Dirdamal’s De nadie

Author:

Jared List

Doane University, US
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Abstract

Using Roger Rouse’s (2002) theoretical conceptualization of migration as circuits and border, this essay analyzes two documentary Central American-Mexican films on migration, Tin Dirdamal’s De nadie (2005) and Marcela Zamora Chamorro’s María en tierra de nadie (2011). The films represent and engender circuits rooted in basic humanity and seek to recuperate a humanitarian model that establishes an ethics of relationality grounded in human rights as opposed to a necropolitical one derived from violence and consumption. Both documentaries become a form of resistance against a necropolitical system that consumes and destroys human life, through their ability to prompt viewers to recognize and apprehend the migrants’ situations. By employing testimonial and affective strategies, the films attempt emotional identification and affective transmission between the viewer and the films’ subjects, at the risk of replicating the very notion they are fighting. The films challenge viewers to comprehend the humanity shared by self and Other. Such a demand threatens the gore capitalist model of power that enables the violence, precarity, and vulnerability that migrants face during their journey.

 

 Utilizando la conceptualización teórica de Roger Rouse (2002) de la migración como circuitos y frontera, este ensayo analiza dos documentales centroamericano-mexicanos sobre la migración, De nadie (2005) de Tin Dirdamal y María en tierra de nadie (2011) de Marcela Zamora Chamorro. Las películas representan y engendran circuitos arraigados en la humanidad básica y buscan recuperar un modelo humanitario que establezca una ética de relacionalidad basada en los derechos humanos, frente a una necropolítica derivada de la violencia y el consumo. Ambos documentales se convierten en una forma de resistencia contra un sistema necropolítico que consume y destruye la vida humana, a través de su capacidad para mover a los espectadores a reconocer y aprehender las situaciones de los migrantes. Mediante el empleo de estrategias testimoniales y afectivas, las películas intentan la identificación emocional y la transmisión afectiva entre el espectador y los sujetos de las películas, a riesgo de replicar la noción misma que están atacando. Las películas retan a los espectadores a comprender la humanidad compartida por uno mismo y el Otro. Tal demanda amenaza el modelo capitalista gore de poder que permite la violencia, la precariedad y la vulnerabilidad que enfrentan los migrantes durante su viaje.

How to Cite: List, J., 2021. Empathetic and Affective Circuits in Marcela Zamora Chamorro’s María en tierra de nadie and Tin Dirdamal’s De nadie. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 5(1), pp.25–41. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.354
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Published on 29 Jun 2021.
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