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Reading: From Indenture to Double Diaspora: Music, Film, and Visual Art of the Indian Caribbean

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Editorial Note

From Indenture to Double Diaspora: Music, Film, and Visual Art of the Indian Caribbean

Authors:

Christopher L Ballengee ,

Anne Arundel Community College, US
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Darrell Gerohn Baksh

University of the West Indies, St Augustine, TT
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Abstract

This dossier seeks to make the Indian Caribbean more visible and more pertinent to critical debates within Caribbean discourses. Few studies have undertaken serious analyses of Indian Caribbean creative expression, and most ignore the newness and complex fusions that characterize music, dance, and visual cultures in the postindenture diaspora. We endeavor to nuance conversations around marginalized Caribbean cultural production and multilocal identity, understanding the arts as useful historical archives. An overview of Indian indentureship precedes the presentation of the articles, which provide deep analyses that critically address these issues: how Indian identity is expressed and debated in performative and artistic practices, including LGBTQ challenges to categories of race and gender; what comparative analyses reveal about continuity, change, and exchange across the Indian Caribbean diaspora; how racial and cultural alterities are resolved within an African “creole” and/or multicultural framework; and how orientations to India, citizenship, and transnational belonging are expressed and processed.

Resumen

Este dossier busca hacer el Caribe indio más visible y más pertinente en los debates críticos en los discursos caribeños. Pocos estudios han realizado análisis serios de la expresión creativa del Caribe indio y la mayoría ignora la novedad y las complejas fusiones que caracterizan la música, la danza y las culturas visuales en la diáspora posterior al periodo de la mano de obra importada no abonada. Nos esforzamos por matizar las conversaciones en torno a la producción cultural caribeña marginada y la identidad multilocal, entendiendo las artes como archivos históricos útiles. Una visión general de la contratación de trabajadores de la India precede a la presentación de los artículos, los cuales proporcionan análisis profundos que abordan críticamente estos temas: cómo se expresa y se debate la identidad india en las prácticas performativas y artísticas, incluyendo los desafíos LGBTQ a las categorías de raza y género; qué revelan los análisis comparativos sobre la continuidad, el cambio y el intercambio en toda la diáspora india caribeña; cómo se resuelven las alteridades raciales y culturales dentro de un "creole" africano y/o un marco multicultural; y cómo se expresan y procesan las orientaciones a la India, la ciudadanía y la pertenencia transnacional.

How to Cite: Ballengee, C.L. and Baksh, D.G., 2020. From Indenture to Double Diaspora: Music, Film, and Visual Art of the Indian Caribbean. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 4(2), pp.2–9. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.345
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Published on 27 Dec 2020.

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