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Scholarly Article

Music as Sound, Music as Archive: Performing Creolization in Trinidad

Author:

Christopher L Ballengee

Anne Arundel Community College, US
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Abstract

This article positions performance as a key concept in understanding creolization. In doing so, it situates music as both sound and archive in analyses of Trinidadian tassa drumming, soca, and chutney-soca. Musical analysis provides useful insights into the processes of creolization, while revealing colonial and postcolonial relationships between groups of people that give shape and meaning to the music, past and present. I draw on notions of music as sound to further analyze the forces that work to control the Trinidadian soundscape by promoting or marginalizing musical styles in an effort to shape musical production according to the ideal of creole culture. I conclude by suggesting that the conventional notion of the archive has from its very beginnings been connected with elite desires to enumerate and historicize positions of power. In this context, musical performances analyzed in this study emerge as subaltern archival practices that run alongside mainstream archives and popular interpretations of history. In listening to Trinidadian music as sound and archive, I trace present and potential social structures while providing new ways of thinking about creolization as performance.

 

Este artículo posiciona el performance como un concepto clave para entender la creolización. Al hacerlo, sitúa la música como sonido y archivo en los análisis del tamborileo tassa, la soca y la soca-chutney de Trinidad. El análisis musical proporciona información útil sobre los procesos de creolización a la vez que revela relaciones coloniales y poscoloniales entre los grupos de personas que dan forma y significado a la música del pasado y del presente. Utilizo las nociones de la música como sonido para analizar más a fondo las fuerzas que se imponen para controlar el paisaje sonoro trinitario al promover o marginar ciertos estilos musicales en un esfuerzo por dar forma a la producción musical de acuerdo con el ideal de la cultura criolla. Concluyo al sugerir que la noción convencional del archivo ha dependido desde sus inicios de los deseos de una élite de enumerar y mantener sus posiciones de poder. En este contexto, los performances musicales analizados en este estudio emergen como prácticas de archivo subalternas que se ejecutan a la par de los archivos principales y las interpretaciones populares de la historia.  Al escuchar la música trinitaria como sonido y archivo, trazo las estructuras sociales presentes y potenciales, proporcionando nuevas maneras de pensar en la creolización como performance.

 

How to Cite: Ballengee, C.L., 2020. Music as Sound, Music as Archive: Performing Creolization in Trinidad. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 4(2), pp.144–173. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.341
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Published on 27 Dec 2020.
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