Start Submission Become a Reviewer

Reading: Considering the Impact of Indians in Trinidad on Visual Culture

Download

A- A+
Alt. Display

Scholarly Article

Considering the Impact of Indians in Trinidad on Visual Culture

Author:

Patricia Mohammed

University of the West Indies, St Augustine, TT
X close

Abstract

This paper proposes that a multivaried Indo-Trinidadian aesthetic contribution drawn from ritual, domestic, and imaginary space continues to remain historically and culturally submerged in both the definition of artistic practice and in the national consciousness of Trinidad society. The art works and artists analyzed here were selected from an exhibition held at the National Museum and Gallery in Port of Spain on the occasion of Indian Arrival Day 2017, which is celebrated as a public holiday annually. While there are reasons for the continuously delayed entry of Indo-Caribbean motifs and symbols into the nationalist aesthetic imagination, by the second decade of the twentieth century, there is no excuse of claiming fear of imposing on religious rituals. The intersection between the secular and the religious have been fundamentally important to innovations in other art movements in Europe and elsewhere. Nor can we assume an exclusivity or separateness on the part of Indian art and cultural practitioners, as there is sufficient evidence from the works of a desire to enter the public marketplace of ideas on visual culture. Leaving the space still open to interpretations this essay raises the important question that must be considered: beyond the acceptance of arrival and acknowledgement of the presence of Indians in Trinidad and in the Caribbean in general, what cross fertilizations of imagination and creativity have taken place that lead to aesthetic and artistic creativity and advancement for art and artistic practice in this region?

Resumen

Este ensayo propone que una contribución estética indotrinitaria multivariada extraída del espacio ritual, doméstico e imaginario sigue histórica y culturalmente sumergida tanto en la definición de la práctica artística como en la conciencia nacional de la sociedad de Trinidad. Las obras de arte y los artistas analizados aquí fueron seleccionados de una exposición celebrada en el Museo Nacional y Galería de Puerto España con motivo del Día de Llegada de la India 2017, aniversario que se celebra anualmente como festivo. Si bien hay razones para la entrada repetidamente pospuesta de los motivos y símbolos indocaribeños en la imaginación estética nacionalista, en la segunda década del siglo veinte, ya no hay excusa para alegar miedo a imponer rituales religiosos. La intersección entre lo secular y lo religioso ha sido fundamentalmente importante para las innovaciones en otros movimientos artísticos en Europa y en disitntos lugares. Tampoco podemos asumir una exclusividad o separación por parte de los profesionales del arte y la cultura indios, ya que suficiente evidencia existe en las obras de un deseo de entrar en el mercado público de las ideas sobre la cultura visual. Dejando el espacio todavía abierto a las interpretaciones, este ensayo plantea la importante cuestión que debe ser considerada: más allá de la aceptación de la llegada y el reconocimiento de la presencia de los indios en Trinidad y en el Caribe en general, ¿qué intercambios entre la imaginación y la creatividad han tenido lugar que conducen a la creatividad estética y artística y el avance para el arte y la práctica artística en esta región?

How to Cite: Mohammed, P., 2020. Considering the Impact of Indians in Trinidad on Visual Culture. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 4(2), pp.10–39. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.323
21
Views
6
Downloads
2
Twitter
Published on 27 Dec 2020.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus