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Scholarly Article

Beyond Créolité and Coolitude, the Indian on the Plantation Re-creolization in the Transoceanic Frame

Author:

Ananya Jahanara Kabir

King's College London, GB
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Abstract

This essay explores the ways in which Caribbean artists of Indian heritage memorialize the transformation of Caribbean history, demography, and lifeways through the arrival of their ancestors, and their transformation, in turn, by this new space. Identifying for this purpose an iconic figure that I term “the Indian on the Plantation,” I demonstrate how the influential theories of Caribbean identity-formation that serve as useful starting points for explicating the play of memory and identity that shapes Indo-Caribbean artistic praxis—coolitude (as coined by Mauritian author Khal Torabully) and créolité (as most influentially articulated by the Martinican trio of Jean Barnabé, Patrick Chamoiseau, and Raphaël Confiant)—are nevertheless constrained by certain discursive limitations. Unpacking these limitations, I offer instead evidence from curatorial and quotidian realms in Guadeloupe as a lens through which to assess an emergent artistic practice that cuts across Francophone and Anglophone constituencies to occupy the Caribbean Plantation while privileging signifiers of an Indic heritage. Reading these attempts as examples of decreolization that actually suggest an ongoing and unpredictable recreolization of culture, I situate this apparent paradox within a transoceanic heuristic frame that brings the Indian and Atlantic Ocean worlds into dialogue to revivify our understanding of creolization as a theory and process of cultural change.

Resumen

Este ensayo explora las maneras en las que los artistas caribeños de herencia india guardan la memoria de la transformación de la historia, la demografía y los modos de vida del Caribe con la llegada de sus antepasados, y su transformación, a su vez, por este nuevo espacio. Identificando para este propósito una figura icónica que yo llamo “el Indio en la Plantación”, muestro cómo las influyentes teorías de la formación de identidad caribeña que sirven como útiles puntos de partida para explicar el juego de la memoria y la identidad que da forma a la praxis artística indocaribeña—la “culitud”, término acuñado por el autor Khal Torabully de Mauricio, y “créolité”, como lo han articulado mejor el trío martinicano de Jean Barnabé, Patrick Chamoiseau y Raphaël Confiant—se ven sin embargo restringidas por ciertas limitaciones discursivas. Al revelar estas limitaciones, ofrezco en cambio evidencia del ámbito curatorial y cotidiano en Guadalupe como una lente a través de la cual evaluar una práctica artística emergente que atraviesa las agrupaciones francófonas y anglófonas para ocupar la Plantación Caribeña mientras privilegia a los significantes de una herencia índica. Leyendo estos intentos como ejemplos de descreolización que en realidad sugieren una continua e impredecible recreolización de la cultura, sitúo esta aparente paradoja dentro de un marco heurístico transoceánico que pone en diálogo a los mundos del Océano Índico y del Atlántico para revivificar nuestra comprensión de la creolización como teoría y proceso de cambio cultural.

How to Cite: Kabir, A.J., 2020. Beyond Créolité and Coolitude, the Indian on the Plantation Re-creolization in the Transoceanic Frame. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 4(2), pp.174–193. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.304
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Published on 27 Dec 2020.
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