Start Submission Become a Reviewer

Reading: Rock and Roll and Telenovelas in Public Television. Cultural Shifts from Echeverría to López...

Download

A- A+
Alt. Display

Research Article

Rock and Roll and Telenovelas in Public Television. Cultural Shifts from Echeverría to López Portillo

Author:

Melixa Abad-Izquierdo

Farmingdale State College, US
X close

Abstract

This article examines an instance of how the relationship between commercial television in Mexico and the Partido Revolucionario Institucional (PRI) was recalibrated each time a new president took office. One important example of this calibration occurred in the presidential transition from Luis Echeverría Álvarez (1970–1976) to José López Portillo (1976–1982). In 1972, Echeverría Álvarez created state-run Channel 13 that hired the experienced commercial television producer Luis de Llano Palmer, who by 1977 was fired because of his efforts to bring popular culture to public television. The example demonstrates the fractions within the television industry and the power relations between the media and the state. This article examines the power struggle and cultural negotiations that played out between the state and broadcasters during the 1970s and shows how the creation of the Radio, Television and Cinematogaphy (RTC) government agency and Channel 13 was the state’s attempt to gain stronger influence in the increasingly powerful commercial television industry.

 

Este artículo examina una instancia de cómo la relación entre la televisión comercial en México y el Partido Revolucionario Institucional (PRI) se recalibraba cada vez que un nuevo presidente asumía el cargo. Un ejemplo significante de esta calibración ocurrió en la transición presidencial de Luis Echeverría Álvarez (1970–1976) a José López Portillo (1976–1982). En 1972, Echeverría Álvarez creó el canal estatal Canal 13, que contrató al experimentado productor de televisión comercial Luis de Llano Palmer, quien en 1977 fue despedido debido a sus esfuerzos por llevar la cultura popular a la televisión pública. Su ejemplo demuestra las fracciones dentro de la industria de la televisión y las relaciones de poder entre los medios de comunicación y el Estado. Este artículo examina la lucha por el poder y las negociaciones culturales que se llevaron a cabo entre el Estado y las emisoras durante la década de 1970 y muestra cómo la creación de la agencia oficial de Radio, Television y Cinematogaphy (RTC) y de Channel 13 fue un intento del Estado de ejercer influencia más fuerte en la cada vez más potente industria de la televisión comercial.

How to Cite: Abad-Izquierdo, M., 2021. Rock and Roll and Telenovelas in Public Television. Cultural Shifts from Echeverría to López Portillo. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 5(2), pp.40–59. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.295
87
Views
44
Downloads
4
Twitter
Published on 16 Dec 2021.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus