Start Submission Become a Reviewer

Reading: “A Creative Process”: Indo-Caribbean American Identity as Diasporic Consciousness

Download

A- A+
Alt. Display

Scholarly Article

“A Creative Process”: Indo-Caribbean American Identity as Diasporic Consciousness

Author:

Tarika Sankar

University of Miami, US
About Tarika
Tarika Sankar is a doctoral student in English literature at the University of Miami focusing on expressions of Indo-Caribbean identity and social justice activism in the North Atlantic diaspora. A Homes and University of Miami fellow, Tarika also received a field research grant from the University of Miami Institute for Advanced Study of the Americas.
X close

Abstract

This article examines contemporary cultural production by New York-based, self-identified Indo-Caribbean artists in order to understand how Indo-Caribbean identity is formulated in the double diaspora, removed from the contexts of both India and the Caribbean. Specifically, I analyze Miranda Deebrah’s oral performance piece Sounds from Home and Lissa Deonarain’s short documentary film Double Diaspora: A Portrait of Indo-Caribbeans in New York using Aisha Khan’s framework of “diasporic consciousness.” I argue that in these pieces, Indo-Caribbean identity is constructed not around ethnicity, culture, or Indian traditions, but as a process that recognizes the interlinking of multiple traumatic displacements and migrations in the history of descendants of South Asian indentured laborers. Deebrah and Deonarain narrate journeys toward understanding and embracing identity that follow a trajectory from alienation and psychic disavowal caused by the dislocation of migration to the United States, where Indo-Caribbeanness is largely invisible in racial discourses, to self-imposed exile and distancing from the community. This prompts a return to histories of indentured migration and ultimately a reconfiguration of Indo-Caribbean identity around notions of intergenerational trauma and multiple displacements. I argue that this conceptualization of Indo-Caribbean identity as a diasporic consciousness allows a generation of Indo-Caribbean artists and activists to flexibly navigate racial discourses in the US, because it refuses to reproduce reified categories of race and ethnicity often demanded by a nationalist politics of recognition.

Resumen

Este artículo examina la producción cultural contemporánea de artistas indocaribeños basados en Nueva York con el fin de entender cómo la identidad indocaribeña se formula en la doble diáspora, alejada de los contextos tanto de la India como del Caribe. Específicamente, analizo la pieza de performance oral de Miranda Deebrah, “Sounds from Home,” y el cortometraje documental de Lissa Deonarain, Double Diaspora: A Portrait of Indo-Caribbeans in New York, usando el marco de Aisha Khan de “conciencia diaspórica”. Sostengo que en estas piezas, la identidad indocaribeña no se construye en torno a la etnia, la cultura o las tradiciones indias, sino como un proceso que reconoce la interrelación de múltiples desplazamientos traumáticos y migraciones en la historia de los descendientes de los trabajadores no abonados del sur asiático. Deebrah y Deonarain narran viajes hacia la comprensión y la aceptación de la identidad que siguen una trayectoria desde la alienación y la negación psíquica causada por la dislocación de la migración a los Estados Unidos, donde el indocaribeñismo es en gran medida invisible en los discursos raciales, al exilio autoimpuesto y al distanciamiento de la comunidad, lo que provoca un regreso a las historias de la migración de mano de obra no abonada y, en última instancia, una reconfiguración de la identidad indocaribeña en torno a las nociones de trauma intergeneracional y múltiples desplazamientos. Sostengo que esta conceptualización de la identidad indocaribeña como una conciencia diaspórica permite a una generación de artistas y activistas indocaribeños navegar con flexibilidad los discursos raciales en los Estados Unidos al negarse a reproducir categorías reificadas de raza y etnia a menudo exigidas por una política nacionalista de reconocimiento.

How to Cite: Sankar, T., 2020. “A Creative Process”: Indo-Caribbean American Identity as Diasporic Consciousness. Middle Atlantic Review of Latin American Studies, 4(2), pp.127–143. DOI: http://doi.org/10.23870/marlas.289
78
Views
40
Downloads
5
Twitter
Published on 27 Dec 2020.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus